Vés al contingut

Cultura digital

Documentació bàsica de centre i cultura digital. Extractes

NOFC - Normativa d'Organització i Funcionament de centre

  • Comissions
    • Estratègia digital/TAc
      • Composició: Un membre de l’equip directiu, un docent de l’ESO, un docent de Batxillerat i un docent d’una família formativa.
      • Funcions: 
        • Vetllar per la implantació i seguiment, així com facilitar el recolzament necessari.
  • Òrgans unipersonals de coordinació
    • Coordinador digital
      • Aquest càrrec assumeix el professor especialista de tecnologia que ha obtingut el perfil professional específic i les seves funcions són:
        • Proposar a l'equip directiu del centre els criteris per a la utilització i l'optimització dels recursos informàtics i per a l'adquisició de nous recursos.
        • Assessorar l'equip directiu, el professorat i el personal d'administració i serveis del centres en l'ús de les aplicacions de gestió acadèmica del Departament d'Ensenyament.

 PEC - Projecte Educatiu de Centre

 Projecte digital

El centre aposta per la innovació tecnològica al servei de l’ensenyament. La tecnologia és una eina que permet millorar l’aprenentatge dels alumnes, mai una finalitat en sí mateixa. El centre utilitza les eines pròpies (GAssist), gestors de continguts, gestors d’enquestes, una aplicació mòbil i eines Google (G Suite for education).

És per això que tots els alumnes disposen d’un usuari del domini copernic.cat i d’un ordinador.

El centre minimitza l’ús de llibres de text i dissenya la creació de materials propis per part dels professors, que permetin als alumnes ser creadors de continguts. El projecte digital està inclòs i concretat dins de l'Estratègia Digital de Centre (EDC). Afecta a tots els vessants del centre, des de les metodologies a l’aula a la relació amb les famílies i la coordinació entre professors.

Pla de formació

...

“En el nostre centre tindrà un lloc especialment rellevant la formació docent interna i periòdica per actualitzar la metodologia, el domini de les tecnologies (TAC) i facilitar a tot l’equip docent la implementació d’aquests recursos a l’aula.”

Al pla de formació executat s’identifiquen els dos cursos realitzats específicament per a ”Estratègia digital de centre”.

Usuaris de centre

1. Alumnat d'ESO/BAT

 

Quan l'alumnat d'ESO i BAT de l'Institut Nicolau Copèrnic es carrega a l'aplicació de control d'assistència es duent a terme automàticament les següents accions:

Per alumnes nous, es generen simultàniament :

  • els correus del domini @alumnat.copernic.cat de cadascún dels alumnes. Aquest és el correu corporatiu d'obligada consulta
  • els usuaris per accedir a les eines google vinculades al domini copernic.cat , a l'aplicació de gestió de l'assistència i a la wifi de centre
  • la contrasenya unificada per aquestes aplicacions.

Per alumnes de continuïtat:

  • S'actualitzen dades si escau

Una vegada confirmada la correcta càrrega de dades es generen, des de l'aplicació de control d'assistència, els usuaris i contrasenyes perquè les famílies puguin accedir a l'aplicació de control de l'assistència i comunicació

Aquestes dades d'accés es fan arribar ales famílies per diferents vies escollides des de les tutories i coordinacions

L'actualització de les contrasenyes la poden realitzar els alumnes, els tutors o els administradors de Google Suite

 

 2. Alumnat de CCFF

 

Quan l'alumnat de CCFF de l'Institut Nicolau Copèrnic ha formalitzat la matrçicula, es carrega a l'aplicació de control d'assistència duent a terme automàticament les següents accions:

Per alumnes nous, es generen simultàniament :

  • els correus del domini @alumnat.copernic.cat de cadascún dels alumnes. Aquest és el correu corporatiu d'obligada consulta
  • els usuaris per accedir...
    • a les eines google vinculades al domini copernic.cat
    • la 'aplicació de gestió de l'assistència
    • al campus virtual
    • al gestor de versions git
    • a la wifi de centre
  • la contrasenya unificada per totes aquestes aplicacions.

Per alumnes de continuïtat:

  • S'actualitzen dades si escau

Una vegada confirmada la correcta càrrega de dades es generen, des de l'aplicació de control d'assistència, els usuaris i contrasenyes perquè les famílies puguin accedir a l'aplicació de control de l'assistència i comunicació

Aquestes dades d'accés es fan arribar ales famílies per diferents vies escollides des de les tutories i coordinacions

L'actualització de les contrasenyes la poden realitzar els alumnes, els tutors o els administradors de Google Suite

 

3. Professorat

La gestió dels usuaris de professorat és diferent de la de l'alumnat i tan bon punt s'incorpora al centre un membre del professorat, un dels caps d'estudi

  • genera, des de l'aplicació de gestió centralitzada, un usuari i estableix la seva contrasenya
  • introdueix dades de contacte
  • Indica a quines aplicacions de centre ha d'estar donat d'alta
  • assigna als grups als que aquest docent ha de pertanyer

Amb aquestes actuacions es desencadenen una sèrie de processos en els que  :

  • es genera l'usuari i la contrasenya per accedir a les aplicacions que s'hagin indicat. Aquestes poden ser: gestor d'assistència, campus virtual, gestor de versions, programa d'enquestes, gestió de la web, programa de gestió d'incidències,... i algunes altres més específiques dels cicles formatius
  • es dona accés a la wifi de centre
  • es genera el correu del domini copernic.cat per poder accedir al correu, d'obligada consulta, i a les eines Google que des de l'administració  de Google Suite s'hagin indicat.
  • s'assignen, en funció dels grups als que s'hagin assignat, als cursos del campus virtual vinculats a aquests grups.

L'actualització de les contrasenyes la poden realitzar els/les docents,  o  administradors de Google Suite

Quan un docent abandona el centre es deshabilita, amb el que tots els accessos donats es desactiven.

  

4. Càrrecs

Cada càrrec del centre disposa d'un compte específic de correu amb el format 'carrec@copernic.cat' i una unitat compartida dedicada de forma que la documentació vinculada al càrrec es desvincula dels comptes personals. D'aquesta forma és millora la transparència i es faciliten els canvis de càrrec

Competència alumnat-professorat

1. Competència digital de l'alumnat d'ESO/BAT

 La competència de l’alumnat s’estudia des de dos eixos:

  • Antiguitat de l’alumne.
  • Estudi cursat.

Per a l’alumne nou al centre es fa un treball intens d’acolliment liderat per la tutoria i seguint les línies establertes per les coordinacions. En aquest acolliment està la vessant digital, a on a banda de crear l’usuari virtual es fa una introducció a l’ambient tecnològic.


Depenent de l’estudi cursat l’acció d’acolliment presenta petites característiques diferenciadores:

  • ESO: tenint en compte que el recorregut és de quatre anys s’afegeix l’explicació a les famílies de l’entorn digital, el qual inclou l’accés a les plataformes, a la gestió d’assistència, als tallers tecnològics i a l’equipament personal de treball. Cal destacar que en aquest cas la comunicació amb les famílies s’articula principalment amb l’aplicació de gestió d’assistència, eina que permet a les famílies tenir coneixement de l’assistència dels seus fills/es i accedir a informació diversa.
  • Batxillerat: en el cas d’alumnes de la casa hi ha una continuïtat respecte l’ESO, i si s’incorpora de nou rep una benvinguda més detallada per part de la tutoria.
  • Cicles formatius: igual que a Batxillerat en el cas de GS i igual que a l’ESO en el cas de GB i GM.

 

 2. Competència digital del professorat

 El professorat nouvingut rep una acollida a on es presenta l’institut en el seu context, s’introdueix en les eines digitals i se li fa una demostració pràctica del funcionament de l’institut.

Durant el curs es realitzen diferents formacions internes que permeten garantir una millora en la realització de les tasques pròpies en funció del perfil que desenvoluparà en l’institut.

El centre incorpora dintre de la seva documentació bàsica un pla de formació. En aquest pla de formació són nombroses les formacions entre iguals amb l'objectiu de  millorar o consolidar la competència digital del professorat

La FIC, realitzada per tot el claustre ,també ha  aportat un plus a la competència digital del professorat del centre

Calendaris

1. Calendaris a la PGA

Cada inici de curs s'aprova la PGA. Un dels apartats de la PGA conté

  • un calendari general  on s'indiquen les dates principals del curs. Inici de curs, final de curs, vacances, dies de lliure disposició.
  • Un calendari de planificació dels primers dies abans de l'inici de les classes tant a ESO/BAT com a cicles formatius
  • Un calendari de planificació del curs a l'ESO: Avaluacions, projectes, TDR's,....
  • Un calendari de planificació global de cicles: Avaluacions, segones convocatòries, presentacions de projectes,...

 

  2. Calendaris de grups a l'ESO i BAT

Cada grup d'ESO té un calendari de google gestionat pel/per la tutor/a del grup on apareixen les dates que poden ser d'interès per al grup: Avaluacions, sortides, activitats, .....

 

 3. Calendaris organitzatius de CCFF

Tot el professorat de cicles formatius, des del primer dia de curs, té accés a un calendari anual que conté la planificació de tot el curs

  • Detall de totes les reunions que es faran durant el curs
  • Avaluacions i exàmens de segones convocatòries
  • Esdeveniments que s'organitzin
  • Dates del calendari genral del curs
  • Dates de gestió de projectes
  • ....

Aplicacions

1. Aplicacions de gestió del Departament d'Educació

 

Es tracta d'un seguit d'aplicacions a les que espot accedir des del portal de centre i que cobreixen un seguit de funcionalitats de gestió i funcionament del centre: Processos de matrícula, comptabilitat, recursos humans, ...

Entre aquestes aplicacions podem citar: Saga, Esfera, GEDAC, IDI, INCDI,....

 

 2. Campus virtual

 

A l'Institut Nicolau Copèrnic fem un ús massiu del campus virtual. Aquest campus virtual està muntat amb un moodle en un servidor propi del centre. Podem valorar l'ús de moodle des de diferents vessants diferents:

  • Com a eina de comunicació entre professorat. Existeixen múltiples cursos de moodle vinculats als diferents equips de professorat i el campus virtual permet la comunicació dintre aquests diferents grups i en garanteix la traçabilitat de tota la comunicació
  • Com a eina de comunicació entre professorat i alumnat  de CCFF via els fòrums dels diferents cursos de moodle
  • Com a campus virtual pròpiament dit com a eina de suport de les classes de cicles formatius. Cada mòdul/pack d'unitat formatives per grup té el seu propi curs de moodle.
  • Com a eina d'avaluació de l'alumnat de CCFF. El professorat fa un ús intensiu del qualificador de forma que l'alumnat pot accedir a les seves qualificacions garantint la confidencialitat i permetent la migració d'aquestes qualificacions al programa gassist per fer-ne el seguiment de les qualificacions

 

3. Gassist

 

 Aquesta aplicació, desenvolupada íntegrament per professorat del propi institut cobreix nombroses funcionalitats de gestió del centre. Aquestes funcionalitats són:

  • control de l'assistència de l'alumnat. El professorat utilitza aquesta eina per passar llista
  • control de l'assegurament del servei
  • accés de les famílies a l'assistència de les famílies i comunicació amb els tutors/es
  • accés dels alumnes de CCFF a la seva assistència i a la seva matrícula
  • gestió de la convivència. Control de les incidències de comportament
  • gestionar la matrícula de l'alumnat de CCFF per unitats formatives
  • gestió acadèmica de l'alumnat de CCFF i accés dels tutors a aquesta informació
  • recollida d'indicadors relacionats amb l'assistència i les dades acadèmiques
  • registrar l'horari de presència al centre del professorat

 

 4. GLPI

 

 GLPI és una eina de control d'inventari i d'incidències de manteniment que tenim instal.lada en els nostres propis servidors al centre.

Des de la web de centre el professorat disposa d'un enllaç des del que pot, prèvia validació d'usuari i contrasenya, obrir una incidència i categoritzar-la com incidència TIC, manteniment de centre i/o prevenció de riscos.

En funció de la categoria la persona responsable rep la comunicació per poder-ne planificar la resolució.

També permet mantenir l'inventari del maquinari de centre. Des d'aquesta aplicació s'extreuen les dades per mantenir l'aplicatiu de cessions de dispositius des de la gestió centralitzada

 

 5. Limesurvey

 

Limesurvey és una aplicació web hostatjada al nostres servidors amb la que gestionem el tema de les enquestes de centre dintre del sistema de gestió de la qualitat.

Amb aquesta aplicació es generen les enquestes, anònimes o no, que, una vegada realitzades, permeten la generació d'uns fulls de càlcul que degudament tractats ens permeten treure els indicadors de satisfacció de tots els implicats en el funcionament de l'Institut: alumnes, professorat, famílies,...

 

 6. Web de centre

La web de centre és l'eina més important de comunicació del centre cap a l'exterior. A través  de la web  es publiquen...

  • noticies i esdeveniments de centre
  • informacions de l'oferta educativa i de funcionament i serveis de centre
  • documentacions bàsiques de centre que han de ser públiques
  • accés a documentacions habituals
  • Informacions de jornades de portes obertes, preinscripcions i matrícules

 

 7. Gitlab

 

Aquesta eina, orientada específicament al professorat i alumnat de cicles formatius, permet portar un acurat control de versions.

L'alumnat i el professorat utilitzen aquesta eina com a complement dels desenvolupaments que realitzen permetent:

  • adquirir coneixement en l'ús d'aquesta eina
  • portar un control de les versions del programari desenvolupat
  • compartir el codi entre diversos desenvolupadors
  • Treball en paral·lel sobre diferents desenvolupaments de la mateixa aplicació
  • ...

 

 8. Eines de control Wifi i Internet

 

A l'institut tenim actives un seguit d'eines per poder fer un control exhaustiu de l'ús d'Internet. Amb aquestes eines, força específiques...

  • es monitoritza l'ùs d'internet per cadascuna de les aules del centre
  • es control.la l'accés de l'alumnat a la xarxa des de diferents vessants:
    • portal cautiu que control.la l'accés per usuari i password
    • filtratge del tràfic i control d'accés a determinades webs
    • firewall
    • balanceig de les diferents subxarxes del centre
  • a CCFF, des de cada aula, permetre o impedir l'accés a Internet des de l'ordinador de professor

 

9. Eines de Google Suite

Conjunt d'eines que proporciona la Suite de Google i a les que l'administrador dona accés .

Es fa un ús intensiu de les unitats compartides en funció de les necessitats: qualitat, estratègia digital, documentació de centre, equip directiu, departaments,.... Aquestes unitats ens permeten gestionar el control de les documentacions seguint les directives que ens marca el sistema de gestió de la qualitat

 

10. Gestió centralitzada

 Aplicació web desenvolupada  per professorat del l'Institut que permet centralitzar diferents gestions de centre:

  • Gestió dels usuaris per docents i PAS. Permet la creació, modificació i eliminació dels usuaris Aquestes tasques estan íntimament relacionades, via LDAP, amb la creació de correus, assignació a grups, alta a les aplicacions, establir permisos a les aplicacions, assignacions a cursos de moodle,......
  • Gestió de les cessions de material vinculant el material contingut en l'aplicació GLPI amb el professorat i alumnat contingut a gassist. Amb aquesta aplicació esporta el control de les cessions realitzades. La seva funcionalitat s'ha vist reduïda per la posada en marxa de l'aplicació INCDI del Departament d'Educació però encara ens resulta útil per determinades tasques
  • Gestió de les fotografies dels alumnes ( En desenvolupament). Permet prendre fotografies dels alumnes de forma senzilla que seràn automàticament traslladades a totes les aplicacions de forma que tots, alumnat i professorat, té foto presa amb el mateix format i pujada directament i instantàniament a totes les aplicacions

Maquinari

1. Maquinari d'ESO/BAT/CFGB

 

Tot l'alumnat d'ESO i BAT disposa d'un ordinador portàtil per poder seguir els estudis. Aquests ordinadors pertanyen a la dotació que arriba del Departament d'Educació i es fa un seguiment de les assignacions a través de l'INCDI.

El centre disposa d'un nombre d'ordinadors disponibles per als alumnes que per algun motiu encara no en disposen o el tenen espatllat

En el cas de CFGB, els ordinadors es queden al centre


2. Maquinari de CCFF

 

 Als CCFF hem d'analitzar el maquinari des de dues vessants:

  • Alumnat de CCFF de Grau Superior. L'alumnat de GS porta el seu propi ordinador portàtil i el centre s'encarrega de proporcionar-li connectivitat amb les aplicacions del centre i amb l'exterior de forma control.lada. L'alumnat de GS que no disposa d'ordinador portàtil, o no té la suficient potència, o simplement no el vol portar al centre, pot sol.licitar que se li instal.li un ordinador de sobretaula. En aquest cas només s'ha de preocupar de portar un disc extraïble USB per contenir el sistema operatiu i totes les aplicacions que necessiti.
  • Alumnat de CCFF de GM. L'alumnat de GM disposa de 5 aules d'informàtica equipades amb 20 ordinadors de sobretaula sense disc dur. L'alumnat, com a material per fer el seguiment de les classes, ha de portar un disc dur extern USB en el que instal.larà el sistema operatiu i totes les aplicacions que siguin necessàries.

 

3. Maquinari per professorat

 

El professorat disposa d'ordinador portàtil. Aquests ordinadors pertanyen a la dotació que arriba del Departament d'Educació i es fa un seguiment de les assignacions a través de l'INCDI. No disposa d'aquests ordinadors el professorat substitut al que, si es considera necessari, se li cedeix algun dels ordinadors de reserva dels que disposa el centre.

Els departaments dels diferents àmbits, lla sala de professorat, les sales de coordinació, direcció, secretaria i consergeria també disposen dels ordinadors necessaris perquè el professorat/PAS puguin realitzar les taques que siguin necessàries

 

4. Sala de servidors

La major part de les aplicacions de centre es troben hostatjades en maquinari del centre. Per això disposem d'una petita sala degudament climatitzada on disposem dels servidors i dels sistemes d'emmagatzematge necessari per oferir aquest servei als alumnes

 

5. Impressió 2D/3D

 El centre disposa d'impressores 2D ubicades en diferents espais del centre en funció de les necessitats. També disposa d'un plotter per l'impressió de cartelleria i de diverses impressores 3D per ús de l'alumnat en el desenvolupament dels seus projectes

 

6. Multimèdia

Totes les aules del centre estan equipades amb un ordinador connectat a un projector i altaveus.

També disposa d'ulleres de realitat virtual per al desenvolupament de projectes dels CFGS

Comunicació

A l’institut Nicolau Copèrnic tenim per objectius:

  • Potenciar les relacions del centre amb les famílies, les empreses i l'entorn.
  • Gestionar la comunicació i la informació del centre interna i externament.
  • Actualitzar la informació del centre cap a l'exterior.

Més concretament:

  • Comunicació interna
    • Les persones encarregades de coordinar la comunicació interna són:
      • La directora.
      • Caps d’estudis.
      • Coordinacions.
      • Tutories.
      • Docents.
    • Cada responsable s’encarrega de les comunicacions assignades pel seu perfil. El sistema de comunicació establert és:
      • Fòrums de campus virtual.
      • Correu corporatiu.
      • Grups de whatsapp
  • Comunicació externa
    • Xarxes socials. L’institut està present a les següents xarxes socials:
      • Youtube: es va crear el compte el 12 de gener de 2012, hi ha 87 subscriptors, 7 llistes de reproducció, 13349 visualitzacions i 75 vídeos. https://www.youtube.com/user/CopernicTV
      • LinkedIn: es va crear el compte el hi ha una mitjana de més de 100 visites mensuals i té 683 subscripcions. https://www.linkedin.com/school/9263025/admin/
      • Twitter: es va crear el març de 2009 i té 537 seguidors. @nicolaucopernic
      • Instagram: @nicolaucopernic
    • Pàgina Web
      • La pàgina web de l’institut és www.copernic.cat i està gestionada per un docent de cicles formatius.. Aquesta web presenta informació general de l’institut i dona accés a documentació de centre així com la ruta per entrar en les diferents eines de treball.
    • Niconews
      • Dins de la pàgina web de l’institut està referenciada la revista de l’institut, que va ser creada el curs 2014/15 i és un punt de trobada entre tothom que forma part de la comunitat educativa. Té un total de 109005 visites.
    • GEISoft Nicolau Copèrnic
      • Aquest és el programari de gestió interna per a temes acadèmics i de seguiment. Tots els alumnes de l’institut tenen accés, així com la comunicació amb les famílies.
    • GEISoft Nicolau Copèrnic app
      • Versió d’aplicació mòbil que es comunica amb el programari Geisoft.

Per articular aquest apartat es desenvolupa el següent pla de comunicació:

Pla de comunicació
TemporitzacióAccióResponsableObjectiuMitjà
Al llarg del cursComunicacions generalsEquip directiuInformarCampus virtual
Al llarg del cursClaustreSecretariConvocarCampus virtual
Al llarg del cursInformar formacionsQualitatInformarCampus virtual
Al llarg del cursTeràpiesDirectoraInformarCampus virtual
Al llarg del cursDocumentacióQualitatInformarCampus virtual
Al llarg del cursAuditoriesQualitatInformarCampus virtual
Al llarg del cursEnquestesQualitatInformarCampus virtual
Al llarg del cursDiferents accionsQualitat i càrrec corresponentInformarCampus virtual Web Twitter Instagram
Depenent del Derpartament d'EducacióPortes obertesDirectoraInformarWeb
Depenent del Derpartament d'EducacióPreinscripcióDirectoraInformarWeb
Depenent del Derpartament d'EducacióMatrículaDirectoraInformarWeb
SetembreComunicar els calendarisEquip directiuTota la comunitatCampus virtual